Twitter Image

Tips en adviezen

Tips en adviezen voor deelnemers aan de Abel Tasman Struuntocht

Kleding

Het is belangrijk kleding te dragen dat gemakkelijk zit, waar u zich gemakkelijk in kunt bewegen. Kies bij voorkeur voor kleding van katoen, tricot of wol. De kleding moet goed vocht kunnen opnemen. Bij regenachtig weer is het het beste om waterafstotende, winddichte en toch ventilerende kleding te dragen. Bij warm weer draagt u luchtige en ademende kleding, dit bevordert de afvoer van uw lichaamswarmte. Ook kunt u kleding in laagjes dragen, zodat u wat uit kunt doen als het te warm wordt. Bescherm uw hoofd tegen de zon door een pet te dragen en draag een zonnebril.

Schoenen en sokken

Bij schoenen is het belangrijk dat ze goed zijn ingelopen, voordat u er een lange tocht mee maakt. Er moet sprake zijn van een goed geprofileerde zool en het voetbed moet uw voet goed ondersteunen. Mensen met zwakke enkels kiezen het beste voor hoge schoenen. Laat u bij de aanschaf goed voorlichten en kies voor waterdichte schoenen. Trekt tijdens de tocht nooit uw schoenen uit, uw voeten zijn vaak wat opgezet en passen daarna minder goed in uw schoenen, dit kan blessures veroorzaken.

Kies voor speciale wandelsokken of sokken van wol, badstof of katoen. Aan de onderkant zijn wandelsokken iets dikker en bieden voldoende comfort. Goede sokken zorgen er mede voor dat u geen blaren krijgt. Goede wandelsokken hebben geen naden.

Eten en drinken

Anderhalf uur voor de tocht begint, neemt u een stevig ontbijt. Tijdens de tocht moet u regelmatig eten en drinken, u moet drinken vóór u dorst krijgt. Vermijd het drinken van alcohol en frisdranken met koolzuur. U kunt het beste kiezen voor gewoon water of speciale sportdranken. Neem onderweg een kop soep of bouillon en eet brood met bijvoorbeeld rookvlees. Gaat het toch even wat minder, neem dan druivensuiker en eet daarna weer wat. Ook het eten van een energiereep of mueslireep kan geen kwaad.

Conditie

Zorg voor een goede conditie voor u aan de tocht begint, maak regelmatig een wandeling en neem onderweg voldoende rust. Voor de tocht is het goed om bepaalde lichaamsdelen, waar wrijving ontstaat, in te smeren met zuurvrije vaseline (tepels, oksels en liezen). Luister goed naar uw eigen lichaam.

Stokje of balletje

Het onderweg meenemen van een stokje of balletje in uw handen voorkomt dat u dikke vingers krijgt. Het dragen van een rugzak zorgt voor een goede lichaamshouding.

Eigen tempo

Loop in uw eigen tempo. Wanneer u met meer mensen loopt is het vanwege de gezelligheid verleidelijk uw tempo aan te passen. Langdurig boven of onder uw eigen tempo lopen is funest, u raakt eerder vermoeid en dan wordt het zwaar. De Abel Tasman Struuntocht is geen prestatietocht, u mag er zo lang over doen als u wilt, als u voor 18.30 uur maar weer in Lutjegast bent.

Eerste hulp

Mocht u ondanks alle goede voorzorgen, hulp nodig hebben onderweg, kijk dan op uw routekaart waar de mensen van het Rode Kruis hun post hebben ingericht. Tijdens de route zal de eerstvolgende post ook worden aangegeven. De deskundige hulp van het Rode Kruis zorgt er vaak voor dat u uw tocht kunt vervolgen, aarzel dan ook niet om hun hulp in te roepen.

 

Algemene informatie

De Abel Tasman Struuntocht wordt georganiseerd door de Stichting Promotie Lutjegast. Zie voor meer informatie de pagina 'bestuur'.

notebomersbouwgroep-footer             logo-wierda-module               logo-poelman-module